Daću svoj kratki osvrt iako je stanje u RTS specifično, pa je pitanje da li ćemo imati i ono što smo imali do sada.
Mislim da nemamo nikakav uticaj na sam format programa, to je poslednja stavka koja bi trebalo da se menja. Iskopirali su ESC matricu maksimalno i u načelu treba tako da ostane, ali sa lokalnim adaptacijama. Jedino što je nedopustivo i ozbiljan organizacijski propust je nedostatak publike, a vidimo da na tom polju ne postoji želja da se to promeni.
Sada se treba fokusirati na početak, na konkurs i jednostrane poteze RTS-a koji su ove godine praktično predodredili ceo ishod sezone.
Prva stvar, prestanite da puštate nekonkuretne kompozicije na festival samo zato što su iz vaše PGP produkcije! Zaluta tu ponekad neka dobra pesma kao Hristinina, ali u svim ostalim slučajevima se to može posmatrati kao favorizacija izvođača sa "domaćeg terena", to je jako nefer prema onima koji su ostali ispod crte, a nemaju tako jaku zaleđinu ili veze u RTS kao gore pomenuti. Osim toga, osnovano sumnjam u sukob interesa članova komisije muzičke redakcije i takmičara. Milan Nikolić dok istovremeno obavlja poziciju muzičkog urednika se prijavljuje kao takmičar na PZE??? Postavlja se pitanje, ko nam garantuje u objektivnost članova komisije i da li pojedini članovi znaju privatno neke izvođače koji su iz PGP produkcije?
Ceo proces odabira nije dovoljno transparentan, a ipak se radi o događaju koji ima veliku propraćenost u javnosti. Trebalo bi da se objave imena članova komisije i da li neko od njih poznaje izvođače koji su se prijavili na konkurs. Sigurno je da neko nekoga poznaje među 200 pristiglih prijava, ali neka se taj broj svede na apsolutni minimum. Ukoliko nema dovoljno takvih da ne poznaju nikoga, pozovite u komisiju ljude sa strane kao kada ih zovete u žiri na takmičenju, kompozitore, tekstopisce, bivše izvođače, članove OGAE itd. Takođe povesti računa o prosečnoj starosti, kao i generacijskoj i žanrovskoj različitosti članova komisije.
Druga stvar, zbog čega se nije uveo propocionalni sistem glasanja, iako je to bilo najavljeno? Koji su zvanični razlozi zbog kojih se odustalo i zašto to nije bilo saopšteno javnosti? Da li smatraju sebe odgovornim jer su zbog svojih nespretnih izjava doprineli nameštenom televotu i kupljenih 12 poena?
Takođe apelujem da se ukine ograničenje tekstova na srpskom i ostalim zvaničnim jezicima. Jel toliko važno imati ustavne kategorije na jednom muzičkom takmičenju gde se izražavaju umetničke slobode? Verujem da gotovo niko ne šalje pesme na romskom, mađarskom, albanskom itd, ali zato bi neko sigurno poslao na engleskom, možda i italijanskom, francuskom itd. Otvorite se ka svetu i ka stranim autorima, ako vam ne smeta da imamo strane kompozitore, zašto ne mogu i da pišu na njihovim jezicima? Svakako će samo srpski državljani moći da izvode te kompozicije.
Eto toliko za početak i nadam se konačno nekim konkretnim odgovorima od njih umesto zataškavanja pod tepih i hvalisanja male i siromašne Srbije na konto stare slave. Na kraju krajeva, ukoliko RTS smatra da su sve ovo irelevantne stvari za proces izbora i da sve savršeno funkcioniše, šta oni predlažu za iduću godinu i povratak u finale.
I da, uopšte nije sramota pogrešiti i napraviti pogrešne korake, sramota je praviti se kako je sve u redu i ostalima plasirati isti taj narativ.