ESC 2025: Generalne probe, polufinale i finale

Još jedno zanimljivo veče. Švajcarci definitivno nadmašili moja očekivanja što se organizacije tiče.. Okolnosti su takve kakve jesu ali, što se tehničkog dela, tiče sa njihove strane je sve odrađeno kako treba. Što se tiče rezultata.....

Iako sam se do samog kraja nadao da ćemo upasti u prvih 10, realnost je da ovog puta nismo zaslužili da prođemo jer nismo bili dovoljno dobri. Kao i u fudbalu što se zicerašenje i kalkulisanje obije o glavu u nekom trenutku tako se i nama ovde obilo o glavu kalkulisanje i menjanje iz korena nastupa sa PZE koji je za ovu pesmu bio skroz prikladan. Provlačili smo se dve godine uzastopno, bilo bi nerealno da nam je to pošlo za rukom i treći put. Naravno, tu je i činjenica da je pesma preslaba (iako dobra....za lokalnu upotrebu) i neadekvatna za ono što ESC traži danas. Međutim, to je bilo jasno još u februaru, a baš kako je već nakon objave pesama početkom 2022. bilo jasno da će to biti dobra godina za nas, sada smo već u januaru znali da nas čeka težak debakl jer iole dobrog paketa nije ni bilo. Imali smo samo neke potencijale i poluproizvode ali ništa konkretno za šta možemo da se uhvatimo i kažemo "e, ovo je ta pesma, ovo mora da ide".

Kako sam ranije rekao, ovde niti ima prostora za neko izmišljanje tople vode niti to ide uz ovu pesmu. Da je samo copy-paste-ovan nastup sa PZE uz, eventualno, dve-tri sitne promene, to bi vizuelno izgledalo mnogo bolje. Ovako, nastup jeste izgledao lepo, meni se čak i više svideo nego što sam očekivao, ali i dalje stoji konstatacija da sve to nikako ne ide uz ovu pesmu. Dosta stranaca isto komentariše kako nisu shvatili poentu nastupa ali i to da im je sve delovalo konfuzno i usiljeno, što i jeste činjenica. On je vokalno bio zaista izvandredan i meni je žao što su se kola ovako slomila na njemu, žao mi je je što će najverovatnije ući u istoriju kao najneuspešniji predstavnik Srbije ikada (bar do ovog trenutka), žao mi je i svih nas ovde, jer ako je neko uneo čiste emocije u sve ovo, to smo bili mi ovde, ali nažalost, kako poslovica kaže - ko ne plati na mostu, platiće na ćupriji. Videćemo kako će naše društvo izgledati sledeće godine, sada imamo preče probleme od ispadanja na ESC-u u svakom slučaju, a do tada, pamet u glavu i ovo treba da bude lekcija za budućnost.

Što se ostalih tiče, drago mi je da su prošli Letonija, Luksemburg i Litvanija. Svi su pokidali i glasao sam za sve 3. Austrija je bila fenomenalna i mislim da je ovo definitivno pobednik. Možda Francuska pomrsi konce, videćemo........ali ipak dajem prednost Austriji u ovom trenutku.

To je ovako, ukratko, kasnije će biti više reči o svemu u zasebnim temama.
 
Moram reći da me iskreno juče od polufinalista niko nije nešto specijalno impresionirao ni nastupom ni lajv izvođenjem iako je velika većina bila solidno i vidno je da se svako potrudio na neki svoj način i koliko je mogao (pa čak i Gruzija nije bila statična lol).

Letonke onako pokisle i zamračene kao da su upale odjednom sa nekog aftera pravo na evrovizijsku scenu (meni su bile mnogo više sa ukusom na svom nacionalnom izboru) pa su mi one najveće iznenađenje od finalista pošto sam ih već bio otpisao (šok mi je da Australijanac nije prošao ali hajde pa se bar nešto pozitivno desilo sinoć), Danska mi je bila klimava zbog kostima i ne-nastupa koji je serviran ali su je progurali njeni tiktokeri i fanovi pa čak i Malta mi nije bila sigurna sa svojim zadrugovizijskim performansom no svakako mi je drago što su sve tri uspjele se provući isključivo zbog samih pjesama, najbezvezniji od svih tih ženskica mi je bila Luksićka koja po meni i nije baš morala proći.

Dobro, Austrijanac i Finkinja su mi logično bili na visini zadatka, uprkos bojažljivosti i Grčka se izborila za jako produktivan stejdžing tako da je kod svih manje-više sve bilo na mjestu ali niko me nije oduševio, eventualno osim Jermenije i Izraela moram priznati koji su mi bili za najež.

A rekao bih i da mi je sad kad su se polufinala završila i pred finale sutra drugo za mrvicu bilo teže za provlačenje nego prvo s obzirom da je jedna zemlja više bila u igri, nemam pojma! 😌
 
Dejan Kukric (bivsi dugogodisnji sef delegacije BiH) je jutros za Euronews analizirao malo ESC generalno, ali se osvrnuo i na neulazak Srbije te buducnost nacina izbora predstavnika.

Delimično je dobro objasnio, ali ja ne vidim problem u javnom konkursu kako ga on predstavlja. Mi smo i na samom PzE-u imali bolje pesme od Princa (uprkos i Kukrićevoj a i oceni nesrećnog predsednika žirija na PzE) ali se na kraju kombinacijom TVT muljaže, desetkovanog žirija usled bojkota i neispunjenih potencijala pojedinih izvođača (pre svega Tam, u manjoj meri Vukayle) došlo do najgoreg rešenja a to je Mila.

Tvrdim i potpisujem da se problem pre svega ispoljava u selekcionoj komisiji i samom RTS-u koji em odluče da spucaju 30 takmičara što je PREVIŠE, em odluče da pola mesta popune izvođači koji ni E od Evrovizijskog potencijala nemaju.

Jel "pesma ZA EVROVIZIJU"? Super, šta će onda Vampiri, Tanja Banjanin, Kurtić, Tropiko, pa i sam Princ tu? Jel treba valjda da poverujemo da je ostalih 192 pesme bilo lošije od ovih naprednavedenih?

Dakle problem je u startu sa komisijom i zabavnom redakcijom, a što se krivo rodi teško se kasnije ispravlja
 
Delimično je dobro objasnio, ali ja ne vidim problem u javnom konkursu kako ga on predstavlja. Mi smo i na samom PzE-u imali bolje pesme od Princa (uprkos i Kukrićevoj a i oceni nesrećnog predsednika žirija na PzE) ali se na kraju kombinacijom TVT muljaže, desetkovanog žirija usled bojkota i neispunjenih potencijala pojedinih izvođača (pre svega Tam, u manjoj meri Vukayle) došlo do najgoreg rešenja a to je Mila.

Tvrdim i potpisujem da se problem pre svega ispoljava u selekcionoj komisiji i samom RTS-u koji em odluče da spucaju 30 takmičara što je PREVIŠE, em odluče da pola mesta popune izvođači koji ni E od Evrovizijskog potencijala nemaju.

Jel "pesma ZA EVROVIZIJU"? Super, šta će onda Vampiri, Tanja Banjanin, Kurtić, Tropiko, pa i sam Princ tu? Jel treba valjda da poverujemo da je ostalih 192 pesme bilo lošije od ovih naprednavedenih?

Dakle problem je u startu sa komisijom i zabavnom redakcijom, a što se krivo rodi teško se kasnije ispravlja
Problem je što ljudi s televizija RTS i HRT gledaju na nacionalna finala kao festivale i misle da će se iz same konkurencije sve riješiti, a njihovo je da organiziraju NF i plate sudjelovanje na ESC-u. Ako želite promovirati glazbu za lokalne mase, napravite običan festival (mi ih u HR imamo i previše). Dora i PZE bi trebali biti izuzetno natjecateljskog tipa gdje će se zvati autore i gdje će biti prestiž sudjelovati. 16, 20 ili 30 pjesama je previše. Mislim da je maksimum do 8 ili 10 pjesama sasvim dovoljno za male države kao što su Srbija i Hrvatska. Uglavnom, u onom smjeru u kojem ide Finska. Također, angažirati koreografe i redatelje koji će pomoći svim autorima za nastupe. Ne dopustiti da pjevač osmišljava sve jer nisu svi kreativni. Recimo, Huljić radi većinom stvarno dobre pjesme, ali nastupi njegovih pulena su krš. Outdated. Isto tako, Bošnjak je u našem slučaju već izgubio šansu na Dori jer su ga svi zapamtili s lošim nastupom i greškama u pjevanju. Nacionalna finala moraju biti brend. Najgore je što je npr. Bošnjak kužio kako ESC funkcionira i rekao je da je to natjecanje, a ne prostor samo za promociju svoga rada. Nažalost, on je fejlao ali je barem bio hrabar biti drugačiji. Ne mogu shvatiti da neki prijavljuju pjesme koje su ostale u 90tima i slično.
 
Problem je što ljudi s televizija RTS i HRT gledaju na nacionalna finala kao festivale i misle da će se iz same konkurencije sve riješiti, a njihovo je da organiziraju NF i plate sudjelovanje na ESC-u. Ako želite promovirati glazbu za lokalne mase, napravite običan festival (mi ih u HR imamo i previše). Dora i PZE bi trebali biti izuzetno natjecateljskog tipa gdje će se zvati autore i gdje će biti prestiž sudjelovati. 16, 20 ili 30 pjesama je previše. Mislim da je maksimum do 8 ili 10 pjesama sasvim dovoljno za male države kao što su Srbija i Hrvatska. Uglavnom, u onom smjeru u kojem ide Finska. Također, angažirati koreografe i redatelje koji će pomoći svim autorima za nastupe. Ne dopustiti da pjevač osmišljava sve jer nisu svi kreativni. Recimo, Huljić radi većinom stvarno dobre pjesme, ali nastupi njegovih pulena su krš. Outdated. Isto tako, Bošnjak je u našem slučaju već izgubio šansu na Dori jer su ga svi zapamtili s lošim nastupom i greškama u pjevanju. Nacionalna finala moraju biti brend. Najgore je što je npr. Bošnjak kužio kako ESC funkcionira i rekao je da je to natjecanje, a ne prostor samo za promociju svoga rada. Nažalost, on je fejlao ali je barem bio hrabar biti drugačiji. Ne mogu shvatiti da neki prijavljuju pjesme koje su ostale u 90tima i slično.
Ja i dalje tvrdim da se može i u javnom konkursu izabrati nešto što valja, ali komisiju ne smeju činiti metuzalemi bez dodira sa modernim evrovizijskim trendovima. Dovoljno je jedne godine da izabereš isključivo valjane pesme i sami će skontati autori šta mogu da šalju a šta mogu da oteraju na Beogradsko proleće recimo.

E, da, mora se i više raditi na promociji nacionalnog finala, da se izađe u neku halu, da se tu uozbilji RTS. Neka nađu nekog sponzora kome će dati malo više sekundi u EPP pauzama i malo veću vidljivost, sami će se javiti. Nek se odreknu ovog "mi smo EBU članica" elitizma.
 
Ne znam sto je RTS odustao od Sava centra, nemoguće da su toliko pukli sa parama da ne mogu ni tamo napraviti pze.
Saglasan sam da treba skratiti broj učesnika, s tim da bih ja dao prostora do 12 pjesama npr.

RTS je izgubio motivaciju i želju da se maksimalno potrudi jos posle 2008.godine i to ih drzi i dan danas. Bili su malo angazovaniji (takav utisak imam) 2021 sa Hurricane a 2022 nisu nesto naročito zasluzni za hajp oko Konstrakte, ispravite me ako grijesim.

Mozda da razmisle i o drugim modelima poput onog iz 2010 i 2011, 2015 nije bilo lose. Čak i interni izbor ako se dogovore sa nekim ko bi ozbiljno i sa vizijom pristupio svemu.
 
Zato što u studiju mogu da desetak dana imaju probe, a Sava Centar valjda zakupe damo 1 dan pa mogu da imaju samo jednu probu.
 
Ja i dalje tvrdim da se može i u javnom konkursu izabrati nešto što valja, ali komisiju ne smeju činiti metuzalemi bez dodira sa modernim evrovizijskim trendovima.

Ma kako to, pa prvo valjda moraju ovi iz PGP-a, pa ovi standardni pretplaćeni, jer kako da ne glasaju za Jocu Ajkulu, a onda na kraju ono što ostane :D
 
Ja i dalje tvrdim da se može i u javnom konkursu izabrati nešto što valja, ali komisiju ne smeju činiti metuzalemi bez dodira sa modernim evrovizijskim trendovima. Dovoljno je jedne godine da izabereš isključivo valjane pesme i sami će skontati autori šta mogu da šalju a šta mogu da oteraju na Beogradsko proleće recimo.
Hoće ako se prijave dobre pjesme, a to nikada neće znati. Koliko se sjećam, prvi i drugi PZE su bili jaki. Sada ste imali PZE na kojemu su doslovno sve pjesme bile užas. Jedino su za finale mogle konkurirati one drag queens s pjesmom Aladin. Ali ni to nije 100% da bi prošle. Dora je pak imala dobar NF na valu BL ali su sve pjesme više bile za HR tržište nego li se razmišljalo o europskom uspjehu. BL je samo anomalija bio u cijelom procesu što je teška žalost.
 
Zato što u studiju mogu da desetak dana imaju probe, a Sava Centar valjda zakupe damo 1 dan pa mogu da imaju samo jednu probu.
Ne zakupe jedan dan, mora bar nekoliko zbog montiranja scene i kakvih-takvih proba, ali ne mogu baš dve nedelje. Još je sad Sava centar renoviran, novi vlasnik, pa je i cena verovatno i viša nego ranije.
 
Znam da je Konstrakta rekla da je na Beoviziji 2009 kada je nastupala sa Zemljom Gruva bila samo jedna proba.
 
To je bilo davno, ali ni tada nije moglo da bude sve u jednom danu. Pa ne može da se montira scena za par sati, a i tad smo imali i polufinale i finale.
 
Sad očigledno svi nacionalni izbori planski oponašaju evrovizijski proces, pa imaju dosta proba i to sve traje duže.

Ja verujem i razumem da je Sava centar ili tako neka dvorana finansijski i organizacijski neisplativa za iznajmljivanje i zauzimanje danima, nedeljama. No ako kvizovi poput Superpotere, Stigni me ako znaš, Ja volim Srbiju, imaju publiku u televizijskom studiju, mogao bi i PZE.

Znam, to je sadržaj koji RTS snima u koprodukciji sa manjim privatnim produkcijama, a PZE je pak RTS-ov ekskluzivitet jer nacionalni emiter, članica EBU i blabla. I to ih onda ostavlja u limbu da su si nametnuli da moraju sve oko toga sami, uz eto samo Skymusic i tako nekoga za tehničke stvari, kad neće ni sponzore da prihvataju.

Nego već koju godinu zaredom preživamo kako PZE ipak eto nažalost mora da bude u formatu i uslovima u kojima jeste, a ne znam onda kako druge države i nacionalni emiteri sa istim ili strožijim standardima koje nametnu sebi za nacionalni izbor – ipak imaju hale, veće bine i studije, publiku.

Ako je na kraju ipak do budžeta i novca, onda do daljeg verovatno samo džabe trubimo i priželjkujemo.

A svakako i ja mislim da su strukturne promene u selekcionom procesu i kasnijem žiriranju prioritetnije od uslova i gabarita održavanja festivala.
 
Last edited:
Ima male pauze između nastupa Švedske i Francuske, možda su ih zato i stavili jedne uz druge. Lepa reakcija publike na maman.
 
Sad u revijalnom delu nastupaju švajcarski predstavnici. Lep nastup Luke Hanija, a i Đona, sa dosta plesača.

Ponovo emituju poruku Selin Dion.
 
Mislim da bi trebali nastupati i njihovi četvrostruki predstavnici Peter, Sue i Marc.
 
Back
Top