Lični osvrt na učešće Srbije na Evroviziji
Nakon još jednog očekivanog, ali ipak razočaravajućeg ishoda na ESC '25, želim izneti nekoliko mojih ključnih zapažanja i predloga za promene.
Osvrt na proces i kontekst
Već godinama pratimo sličan scenario: RTS organizuje nacionalni izbor početkom marta, pobednik ima samo desetak dana za finalnu produkciju, a naša očekivanja uprkos tom lošem segmentu i prekasnoj finalizaciji ostaju i dalje previsoka. Nedostatak vremena dovodi do površnih koncepata nastupa, loše režije i neadekvatnog kadriranja, što nas drži iza evropske konkurencije.
Režija nastupa:
Vizuelni deo naših nastupa i dalje ne prati emotivni impuls pesme ili samo površno. Kadriranje ne ističe izvođača, scenografija ne gradi upečatljiv doživljaj, a rasveta, očaj. Motaju se tu godinama neka crvena, plava i ljubičasta ekranizacija sa manjim izuzetcima i to je to, za drugo ne znamo. To je već jasna i simptomatična nekreativnost i bezidejnost RTS-a, podvlačim, godinama. Iako je bilo minimalnih pomaka u odnosu na prethodne godine, RTS pokazuje otpor i elementarno neznanje prema sistemskim inovacijama koje bi podigle kvalitet naših scenskih rešenja.
Autori pesama:
RTS već godinama sopstveni izbor temelji na lošim ponudama u autorstvu time i autorski tandem Bačić/Nikolić je samo posledica a ne uzrok, još manje bilo kakvo rešenje. Taj dvojac je stvorio nebrojene baladne šablone, sa aranžmanima koji odolevaju modernizaciji i ignorišu ili ne prate ESC trendove. U slučaju Princa i pesme Mila, takav autorski pristup značio je odsustvo savremenih elemenata i neminovan neuspeh. Umesto da se rizikuje s autorima sa evro-scene, uloži tu u pomak, mi smo, bar danas sa ponudjenim repertoarom zakasnili dve decenije.
Aktivnije uključivanje OGAE
OGAE udruženje mora da preuzme proaktivniju ulogu i formalizovanu komunikaciju RTS-u da ponudi.
Redovni izveštaji i predlozi RTS-u nakon svake sezone.
Radne grupe i konsultacije
Kapilarno uključivanje stručnjaka i poznavaoca i reprezentativna ponuda konkretnih rešenja u evaluaciju kako pripremnih tako finalnih pravila.
Predlozi za unapređenje PZE
Pomeraње datuma na početak, najkasnije na sredinu februara, kako bi pobednik imao dovoljno vremena za doradu pesme i nastupa.
Ukidanje jezičkih barijera – sloboda izvođačima da pevaju na bilo kom jeziku.
Predlog za pozivne konkurse za autore i izvodjače.
Privlačenje etabliranih kompozitora iz evrozone.
Ograničenje glasanja na 1 broj 1 glas, sve drugo, sada već jasno postaće sindrom ne samo sporadični simptom B&D.
Povećanje članova žirija i više mladjih ljudi u njemu kao i celom procesu.
Davanje istima jasne instrukcije prilikom glasanja
Bez konkretnih akcija i sistemskog učešća OGAE Srbije, fanovi će ostati samo nemi posmatrači promena koje nikada ne dolaze.
Ovaj neuspeh treba da posluži kao alarm: samo kroz hrabre promene u režiji, selekciji autora i transparentnom pristupu organizacije možemo očekivati da Srbija postane konkurentna na Evroviziji.
Sve drugo, trabunjanje u prazno.