ESC 2024 – Malme, Švedska: opšte, arena, grafika, scena

Nevezano za moj lični ukus, mislim da je za samo takmičenje i za budućnost evropske muzike na svetskoj sceni bolje da publika ima veći udeo u odlučivanju pobednika...

Pobeda favorita publike doprinosi popularnosti takmičenja, jer onda svi lakše prihvate pobednika... tada taj viral iz Evrope daje dodatni podstrek pobedniku u globalnom strimingu i uopšteno na svetskoj sceni...

(Slično generalno mislim i na lokalnom nivou, za proporcionalni sistem na PzE, nevezano za to što se moj lični ukus prilično slaže s rukovodstvom RTS-a...)
 
Sasvim je normalno da će veći hajp biti ako pobedi favorit publike. To ne znači da su pobedničke pesme bez duše i da nisu slušane, naprotiv baš jesu, samo možda za nijansu manje nego da su bili favoriti publike. Iz pisanja pojedinaca proističe da pobednici koji nisu pobedili i kod publike, nisu dovoljno dobri. Onda ne treba ni uvijati priču, već reći da ne žele da postoji žiri i to je to, legitiman stav, ali ne mislim da je ispravan u opštem slučaju, jer žiri koliko zna da pokvari neke stvari, neke i popravi, pa je nekakav balans neophodan.
Ziri treba da postoji kao korektivni faktor, da prekroji tabelu, da popravi plasman kvalitetnim pesmama koje lose prodju kod publike. U redu je i da ponekad odluci pobednika, pogotovo u situaciji kada postoji politicko glasanje. Smatram da je potreban, ali ne u ovoj meri, pogotovo ako ce da sipaju po 350 poena u jednu pesmu svake godine, obesmisljavajuci nastavak glasanja.

A za to koliko su pesme slusane, pokazace vreme, za nekih 5-6 godina, s tim da sam ubedjen da ce Nemo otici u fasciklu nebitnih pobednika. A interesovanje je ionako sve manje i manje.
 
Čim imaju pravo glasa, to znači da utiču i na ishod glasanja, uključujući i mogućnost da utiču na pobednika, a ne samo kao korektivni faktor, a poznato je da tu nisu uvek najbolji, ali jesu potrebni. Nemo je svakako zaslužio pobedu, a sad što je bilo i boljih godina i većih hitova, to je druga tema. Skoro nikad se ne desi da pobednik bude nebitan, možda samo ne iskoristi šansu da se više probije kod publike. Čak i Azerbejdžanci iz 2011, za koje se često kaže da su jedni od najlošijih, nisu nebitni i neretko se desi da se spominju, pa i zovu na neka gostovanja u ESC kontekstu. Ako bi se smanjio uticaj žirija, sutra kada pobedi Izrael, ili neko ne baš poželjan u javnosti, bilo bi kuku lele, gde je sad žiri da izvrši bolje korekciju. Dakle, nije žiri baš tu da sačeka glasove publike, pa onda vrši korekcije, već da glasa nezavisno od toga. Nekako se provlači utisak da žiri glasa po nalogu, a nikako da se pojavi bar jedan član od skoro 200 ljudi i kaže e ovo nam je rečeno, ali ja nisam učestvovao u tome i sl, već ako ih neko pita zašto su glasali tako kako su glasali, gotovo uvek će obrazložiti da su se vodili muzičkim kriterijumima.​
 
Skupo se plaća ceh ovakvog glupog sistema glasanja, u polufinalu samo glasa publika i sve više zemalja se dodvorava publici. Onda dođe finale i žiri bez puno razmišljanja lako odredi pobednika, dok glasovi publike odu na mnogo strana plus ukrajinska i izraelska dijaspora koje su svakoga pomalo oštetile.
 
Čim imaju pravo glasa, to znači da utiču i na ishod glasanja, uključujući i mogućnost da utiču na pobednika, a ne samo kao korektivni faktor, a poznato je da tu nisu uvek najbolji, ali jesu potrebni. Nemo je svakako zaslužio pobedu, a sad što je bilo i boljih godina i većih hitova, to je druga tema. Skoro nikad se ne desi da pobednik bude nebitan, možda samo ne iskoristi šansu da se više probije kod publike. Čak i Azerbejdžanci iz 2011, za koje se često kaže da su jedni od najlošijih, nisu nebitni i neretko se desi da se spominju, pa i zovu na neka gostovanja u ESC kontekstu. Ako bi se smanjio uticaj žirija, sutra kada pobedi Izrael, ili neko ne baš poželjan u javnosti, bilo bi kuku lele, gde je sad žiri da izvrši bolje korekciju. Dakle, nije žiri baš tu da sačeka glasove publike, pa onda vrši korekcije, već da glasa nezavisno od toga. Nekako se provlači utisak da žiri glasa po nalogu, a nikako da se pojavi bar jedan član od skoro 200 ljudi i kaže e ovo nam je rečeno, ali ja nisam učestvovao u tome i sl, već ako ih neko pita zašto su glasali tako kako su glasali, gotovo uvek će obrazložiti da su se vodili muzičkim kriterijumima.​

Ziri jeste potreban, ali u ovoj formi nikako. A to za namestanje, logicno da, ako je neko ucestvovao u mutnim radnjama, nece doci i reci "e nama je receno da namestamo". Skoro svake godine imamo neki ziri skandal, cak njih sest je 2022. diskvalifikovano zbog toga, pokojni Sanja Ilic je rekao u gostovanju uzivo da su se oni dogovorili da glasaju za Crnu Goru 2019. Neki clanovi zirija su do te mere nesavesni da svoj glasacki listic popune naopako. I sta EBU radi po tom pitanju? Dodatno smanji transparentnost da vise nemamo ni uvid kako je ko od clanova zirija pojedinacno glasao. Da ne ponavljam, pisao sam vec, prosirio bih broj clanova zirija, napravio bih veci diverzitet izmedju clanova, ali i vecu relevantnost, i preciznije bih utvrdio kriterijume i zahteve.

I jos jedna opaska, prema rezultatima zirija, Ramonda je za samo 3 poena kvalitetnija od spanske pesme. Mislim da tu nesto ne stima 😂

Ovo sto se tice Azerbejdzanaca, zovu ih jer se odazivaju svuda. Poenta je bas da bude sto vise njih koji ce se pojavljivati negde gde ESC nije centralna tema, da budu poznati i uspesni van balona.
 
Nisam mislio na to da će neko ko je učestvovao u mutnim radnjama reći da je to radio, već da se bar neko oglasi ko nije učestvovao u tome i glasao je isključivo u skladu sa pravilima, a da je npr. traženo od njega da da nekom prednost. Još nisam čuo za takav slučaj, a u žiriju često budu iskusni muzičari koji ne bi ni trebalo da pristanu na ucene. Što se tiče tih dogovora dok sede i zajedno gledaju nastupe, to je naravno moguće, i iz tog razloga bih takođe povećao broj članova, ali pre svega, nekako ih razdvojio tako da ne mogu da se međusobno dogovaraju. Ono na čemu je akcenat je da li je EBU, opdnosno organizator takmičenja, tražio od žirija neke zemlje da se glasa za nekog konkretno, npr. ove godine za Švajcarsku. To što je supervizor u nekom intervjuu spomenuo da je poželjno da pobedi jača zemlja, ne znači da su tek tako članovi žirija masovno protumačili da je to signal da se glasa baš za Švajcarsku. Npr. ove godine je žiri dosta glasao i za Hrvatsku, i tu se može diskutovati zašto i koje je to striktne kriterijume ispunio performans, jer originalnost kompozicije i vokal nisu se mogli izdvojiti u vrh, što sugeriše da je kako god okreneš, najbitniji opšti utisak i džabe deljenje u različite kategorije (vokal, kompozicija, nastup itd), ako će presuditi taj opšti utisak, a pomalo na žiri utiču i kladionice, kao i na publiku. Najbolje bi bilo nekako zabraniti kladionicama da imaju u ponudi ESC, što bi doprinelo neizvesnosti koliko toliko.

Što se tiče većeg broja članova žirija, to bi bilo korisno kako bi se neutralisali izuzeci koji bi nekog previše uzdigli ili patosirali, jer nikom nisu dužni da obrazlažu zašto im je neko za 1, a neko za 10. To znači da ako ne postoji neko precizno pravilo, a ne postoji, član žirija teoretski može reći pevanje Lorren je za ocenu 1, i to je njegovo pravo, a da li će se ostali složiti, to njega ne zanima. Isto kao kada Jermeni i Azerbejdžanci stave jedni drugi na dno, i da ih neko formalno pita zašto, oni opušteno mogu da kažu da im je pesma izuzetno loša i da je vokal klimav, čak iako to baš i nije realno.​
 
Žiri treba da postoji zbog tog nekog balansa, ali Evrovizija se ne organizuje za žiri, nego za 100 miliona ljudi koji je gledaju.
 
Naravno, ali idealnog sistema nema i sve je od slučaja do slučaja. Može se udeo glasova žirija smanjiti na 30%, a da li bi se time rešilo sve što pojedince tišti sada? Sutra pobedi neka ćurka ili politička mašinerija i šta ćemo onda? Ove godine je malo falilo da Izrael bude pobednik publike, a nešto nisam siguran da bi se onda neki protivili toliko žiriju, već bi im zahvaljivali. Žiri je ukinut u polufinalu, i time je već prilično smanjen njihov uticaj.
 
Ja bi ostavio 50:50 i u polufinalu i finalu.... s tim što bi možda povećao brojnost žirija, uveo kategorije po kojima bi se glasalo da tako svaki član žirija ne može ofrlje da glasa kako mu se ćefne, uz neku emisiju posle Evrovizije gde bi bio okupljen deo žirija koji bi dao komentare na pesme i svoje glasanje...
 
Verovatno nisi pročitao šta sam iznad pisao. Džabe kategorije, ako ne postoji pravilnik koji bi sprečio bodovanje ofrlje. Eventualna moralna odgovornost ne igra neku bitnu ulogu.
 
Pricate o glasovima publike kao da je to neki objektivni pokazatelj komercijalnosti i hiticnosti kao da 3 najveca evrovizijska hita ikada nisu izgubila publiku od skroz zaboravljenih bum tras ide gas pesama.

Masi ziri cesto al nije ni publika mnogo bolja
 
Koja su to 3 najveca evrovizijska hita ikada koja nisu pobedila kod publike i izgubili od bum tras pesama???
 
Pa snap (ok specificna situacija), arcade, tattoo, mozes slobodno i soldi da dodas

Publika uglavnom glasa za ono sto ih najvise zabavi te noci sto cesto nije ono sto bi zapravo slusali
 
Da, ali to su samo neki od izuzetaka, uglavnom su kod publike i pobedjivale i najbolje pesme i najveci hitovi: Euphoria, Fairytale, Only Teardrops, Rim tim tagi dim, Zitti e buoni, Hard rock hallelujah...
 
Da, ali to su samo neki od izuzetaka, uglavnom su kod publike i pobedjivale i najbolje pesme i najveci hitovi: Euphoria, Fairytale, Only Teardrops, Rim tim tagi dim, Zitti e buoni, Hard rock hallelujah...
Rim tim tagi dim ni po cemu nije najveci hit

U poslednjih 10 godina maneskin jedini pobednici publike koji lice na hit i osvojili publiku

U ostalih 9 il nije bilo hita ili hit nije pobedio kod publike
 
Ne slazem se, cak i Netta imala pesmu koja imama nestvaran broj pregleda stream itd itd,iako ne volim i ne gotivim ni pesmu, niti njuj kao pojavu, ali sve koje sam nabrojao koji su pobedili kod publike, su bili i zaista objektivni pobednici tih godina i pobedili su kod publike...

Rim tim tagi dim je imao dosta pregleda, stream-ova, pesma je bila zarazna i melodicna a i on kao pojava zanimljiv i energican i potrudili su se bas i oko nastupa poprilicno i dali su svoj maksimum i publika je to i prepoznala prvo na Dori rekordnom pobedom, a onda i na samoj Evroviziji.
 
Back
Top